Amasya

40°39'8.83"N / 35°49'57.80" E

Eskiden annemim memleketi Ordu ya giderken içinden geçtiğimiz Amasya yı görmek nasip olmamıştı. Tokat gezisinde bir günümüzü Amasya da geçirlim dedik. Teyzemin kaldığı Erbaa dan sabahtan çıktık. Yol Amasya'ya yaklaşırken Yeşilırmak kenarından geçiyor. Yeşilırmak tüm ihtişamıyla akıyor yol boyunca.

Otobüs garajından halk otobüsü ile şehir merkezine gittik. Elimizde okuyacak (bedava) bilgi ve harita olsun diye önce turizm danışmayı aradık. Önce solu gösteren birinci turizm danışma ok lefhasını gördük takip ettik. Daha sonra sağı gösterini bulduk. Mantıken bu ikisinin arasında bir yerdeydi ama biz bulamadık. Sonra İl Turizm Müdürlüğü yakın olduğu için bir ziyaret ettik. Orada yaşadıklarımız moral bozucu olayı ayrı bir yazıyla ayrıca yazacağım.

Yeşilırmak şehri ikiye bölmüş ya da şehir Yeşilırmak'ın iki kenarında kurulmuş. Pontusluların inşa ettiği tepedeki kaya mezarlarının bulunduğu Harşena dağının altında bizim klasik Osmanlı konak tarzı Amasya evleri ve en alttada son yağmurlardan nasibini iyi almış şekilde akan Yeşilırmak manzarası kente hakim. Yeşil Irmak kenarında önce tarihi evlerin arasından (yalıboyu) geçipten sonra karşıdan dönmeye karar verdik.

Irmak kenarındaki tarihi evlerin büyük çoğunluğu restore edilmiş ve pahalı restaurant ya da butik otel haline getirilmiş. Uzaktan masum görünüyorlar ama yanlarına yaklaşınca otantik mekan ve tadları ekzotik fiyatlara sunmak gibi bir his oluştu bize.

En ilginç görüntülerden biriside tarihi evlerin arkasında ve kaya mezarlarının altında bir trenyolu ve bekleyen bir trendi. Öyle bir yerde tren yolunun olabileceğini hiç düşünmezdim. Trenin üzerinde Havza-Amasya yazıyordu.

*Yalıboyu ile Harşena arasında bir tren yolu var

Yalıboyu ile Harşena arasında bir tren yolu var

Turistik bölgenin karşında normal şehir uzanıyor. Amasya'nın Elmasının yanında çöreğinin de meşhur olduğunu ve neredeysed tüm sorduklarımız Çörekci Galip diye bir yeri tarif edince bizde çok meraklandık ve çörekçi aramaya başladık.

Yeşilırmak ta karşıdan yürürken şehrin tanınmasında önemli Ferhat ile Şirin'in heykeli var. Şehrin kuzeyindeki su kanalının Ferhat tarafından açıldığı söylensede mühendislik gözüyle bunun bir efsaneden öteye gitmediği açık.

Biraz daha ileride dünyanın il coğrafyacısı sayılan Strabon'un heykeli yer alıyor. Ünlü coğrafyacı ve tarihçi Strabon (M.Ö. 63) Amasya'da doğmuş. Aileden varklıklı olduğu için bizimde hep yapmak istediğimiz hayatı boyunca o zamandan geniş topraklara sahip Roma imparatorluğunda gezmiş durmuş ve hayatın sonlarını Amasya'da geçirmiş, gezi anılarını yazmış ve M. S.26 yılında burada ölmüş. Muradanda milatın önce den sonra ya döndüğü bir zamanda yaşamı. Acaba tarihleri nasıl atmış not defterine diye düşünmeden edemedim.

Amasya'nın başka bir alt ismi de Şehzadeler şehri. Osmanlı'da padişah olmadan gençler bazı şehirlere gönderiyor, burada eğitilip, valilik yapıp, padişah olmaya alışıyormuş. Bu süreçte Amasya'danda epeyce genç padişah geçmiş olduğunu öğreniyoruz.

Karnımız acıktı. Çörekci Galibi nerediyse herkes tanıdığı için mütevazi bir apartman altında bulduk. Galip ustayla tanıştık. Bize iki çeşit çöreklerden ikram etti. Dükkanda Türkiyenin çeşitli yerlerine çörekleri gönderdiklerini söyledi. Çöreklerin üç kuşaktır sırrını söylemek yerine çok iyi malzeme kullanıyoruz demekle yetindi. Klasik olarak iyi malzeme iyi ürün verir sonucunu çıkardık. Amasya çöreği Türk Patent Endüstrisi tarafından Markası Galip Amasya Çöreği adıyla 2006 yılında tescillenmiş.

Amasya fotolarının süslediği çörek kutularını alıp, Yeşilırmak kenarında daha önce gözümüze kestirdiğimiz belediye parkında çayla çörekleri götürdük. Çörekler Olcay'dan tam not aldı. Yeşilırmak usul usul akarken bizde aldığımız tanıtım broşürlerine gömüldük.

Amasya ismi amozonlardaki yaşayan halkın kraliçelerine verdikleri isim olan "Amaseia" isminden geliyormuş ve Strabon tarafından verilmiş.

*Yalıboyu ile Harşena arasında bir tren yolu var

Okuduklarım arasında Amasya deyimlerinden "Muhtarın garısı, muhtarın yarısı." lafını çok sevdim.

Akşam Amasya'dan dönerken meşhur misket elmasının da tadına bakalım dedim. Mevsim itibari ile elma mevsimi değilmiş, o yüzden elmalar buzhaneden geldiği için çok leziz bulmadık doğrusu.

2-Tüm Fotograflar

*Yalıboyu Evleri
Ferhat ile Şirin Heykeli *Strabon Heykeli Yalıboyunda tarihi evler pansiyon ve otel haline gelmiş